maandag 27 augustus 2012

Dag 2 : San Fransisco

We slapen redelijk en zijn op tijd wakker. We moeten natuurlijk even in ons ritme komen. We moeten er toch op tijd uit vandaag want om 9:00 uur hebben we de Early Bird Tour op Alcatraz.

Onder in de lobby treffen we Bjorn en Choco en stappen we de tram in. De vriendelijke trambestuurder brengt ons naar pier 33 waar de ferry naar Alcatraz vertrekt. Tickets hebben we al ruim van te voren in Nederland besteld. Anders kun je niet eens meer. De tickets voor de hele dag zijn uitverkocht.

Het is 20 min varen naar Alcatraz. Daar worden we welkom geheten door een park ranger die ons al het een en ander verteld over de gevangenis. Dan mogen we verder lopen naar de ingang. We krijgen allemaal een audio tour mee met koptelefoon (in het Nederlands) en gaan naar binnen. Alcatraz was van 1934 tot 1963 in gebruik als zwaar beveiligde gevangenis. 1545 gevangen hebben het eiland als standplaats gehad. De meeste bekende gevangene was Al Capone.

We lopen langs de cellen en luisteren ondertussen naar de verhalen die je hoort via de koptelefoon. Ook gaan we kijken op de luchtplaats. Buiten zien we de Golden Gate Bridge al in de verte liggen. Als de tour afgelopen is lopen we terug naar de haven. Ik vond het super interessant. We varen weer terug naar de pier en gaan van boord.

Het is maar een stukje lopen naar Fishermans Wharf. We maken een stel foto's onder het bord en gaan zoeken voor de famous Clam Showder soep. We eten wat en bedenken wat we gaan doen.

Aan de overkant kun je vertrekken met de hop on hop off bus. Het is een goede manier om veel van de stad te zien en je kunt uitstappen op een van de vele haltes. We rijden langs Lombard Street, Union Square en zien de meest vreemde figuren en gebouwen onderweg.

Bij Alamo Square stappen we uit en gaan we naar The Painted Ladies. Deze wereldberoemde huisjes zijn ook wel bekend van de serie Full House. Daar lopen we een rondje in het park en chillen even op het grasveld. Dan stappen we weer in de bus en hoppen verder.

Natuurlijk stoppen we ook bij de Golden Gate Bridge. Hier stappen we uit om een bende foto's te maken. We hebben geluk, het weer is goed en de lucht is blauw. Mist kan zomaar opkomen. De brug werd ontworpen door Joseph B Strauss. De bouw werd in ongeveer 4 jaar voltooid en heeft zo'n 35 miljoen dollar gekost. De brug werd op 27 mei 1937 feestelijk geopend.

We gaan met de bus de brug over en draaien dan weer om. Dan komt de mist opzetten en ligt de brug verscholen in de wolken. We rijden verder en besluiten in Chinatown uit te stappen. We gaan Chinatown in en ik koop in een winkeltje een muts voor Quinne.

Op pier 39 zien we de zeeleeuwen liggen en we blijven er een tijdje naar kijken. Ze liggen best ver weg. We pakken de bus weer en vlak bij ons hotel stappen we uit en besluiten daar uit elkaar te gaan; Rob en ik willen nog even shoppen en daarna terug naar ons hotel. We maken nog een foto van de cable car maar maken geen ritje. Te druk.

We pakken de auto en gaan terug naar Fishermans Wharf. Daar hadden we een Rainforest Cafe gezien vanmiddag en daar gaan we een hapje eten. We parkeren in de parkeergarage en gaan naar binnen. We moeten even wachten maar het eten smaakt prima.

Tijd om terug te gaan. Om een of andere reden staat de TomTom op wandelen dus stuurt ie ons constant de verkeerde richting uit. We rijden een paar rondjes maar komen uiteindelijk toch bij het hotel aan. Parkeren de auto, gaan douche en naar bed.